tisdag 9 november 2010

Heroin & Vapensmuggling som karriärsdrag

Idag har jag varit på en föreläsning om Sveriges insats i Afghanistan. Som jag bara kan anta att ni vet så är de svenska trupperna i landet s.k. "fredsbevarande styrkor", men om sanningen ska fram så verkar de fredsbevara väldigt aktivt, om man säger så...

Det var hur som helst en givande föreläsning, och jag fick friska upp mitt minne på punkten opium.
Afghanistan står för 98% av världens opiumproduktion, och min spontana reaktion är att det är synnerligen snålt av dem att inte dela med sig en aning till de andra stackars stater som behöver tjäna en extra slant. Då refererar jag ju alltså till de stater som inte får veckopeng av USA.
För att citera en TV-serie om en klassisk gul familj; "Welcome to Israel - Your American Tax Dollars at Work".

Nåja, tillbaka till ämnet. Opium är ju inte bara trevligt för att man kan röka det. Man kan ju också producera en väldigt trevlig grej av det som heter heroin, som vi har mycket glädje av här i väst. Men det finns fler trevliga mellanstopp på vägen från vallmo till heroin, t.ex. morfin, som också är någonting som västvärlden har vett nog att uppskatta, även om det generellt sett är under något mer receptbelagda omständigheter.

Förutom opium finns det gott om vapensmuggling (som i resterande delen av världen, alltså). Framför allt är det ryska vapen som gäller, men USA för successivt in sina motsvarigheter i landet (läs; M16, även namnet på en trevlig smällare som jag uppskattade något alldeles ofantligt när jag var liten).

Om du tycker att det där med vapensmuggling verkar vara en kul grej, så rekommenderar jag dig varmt att se "Lord of War", som mycket väl kan vara den enda vettiga film som Nicholas Cage någonsin varit med i (trots att han är brorson till F. F. Coppola!). Där får du se en snubbe som helt enkelt måste vara baserad på min favoritdiktator alla kategorier, Idi Amin. Du får dessutom se Jared Leto snorta Ukraina.
Dessutom illustreras kaoset som uppstod när Sovjet föll och man skulle börja sälja loss vapnen. Fantastiskt, helt enkelt. Kanske rentav makalöst.

Så om du inte kom in på det där programmet på GU som du sökt till, så kan du ju tacka mig senare för att jag presenterade karriärmöjligheterna för dig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag hittade din blogg via Google när han letade efter första hjälpen till en hjärtattack och ditt inlägg ser väldigt intressant för mig.

Anonym sa...

Detta är verkligen löste mitt problem, tack!

Anonym sa...

bra borjan